UCZNIOWIE I NAUCZYCIELE Z WIZYTĄ W CZECHACH
Kolejny wyjazd w ramach programu Unii Europejskiej
COMENIUS „Partnerskie projekty szkół" „Let’s clean up Europe”
W dniach od 29 maja do 4 czerwca 2013 roku uczennice klas IV-VI Publicznej Szkoły Podstawowej w Kierlikówce Monika Surma, Justyna Więcław, Paulina Dudzic, Klaudia Kukla, Anita Tabor, Gabriela Górka , Sylwia Giza i Weronika Kita pod opieką pani dyrektor Izabeli Sroka, inicjatorki i koordynatorki projektu pani Agnieszki Adamus oraz pani Bożeny Grabowskiej gościły u naszych południowych sąsiadów Czechów.Wizyta studyjna, programu pod hasłem „Let’s clean up Europe”,tym razem dotyczyła zagadnień związanych z recyklingiem papieru. Uczennice, pod kierunkiem pani Agnieszki Adamus, przez kilka miesięcy, na dodatkowych zajęciach z języka angielskiego pracowały nad projektem, przygotowywały materiały, które zawiozły na studyjne spotkanie w Libercu.
Pierwszy dzień zajęła nam długa podróż. Wyruszyliśmy o godz. 5 rano do Krakowa, skąd przez Katowice udaliśmy się pociągiem do Pragi. Sprawnie pokonaliśmy labirynty praskiego metra i wieczorem komfortowym autokarem dotarliśmy do Liberca. Tam czekała na nas koordynatorka czeskiej grupy, Stanislava Gotteltova. Pierwsze spotkanie z uczestnikami projektu z innych krajów było bardzo przyjemne. Uczniowie z nieśmiałością, ale też i zainteresowaniem powitali swoich hiszpańskich, włoskich i tureckich kolegów.
Następnego dnia w czwartek udaliśmy się do goszczącej uczestników projektu szkoły „Základnískola Lesní”, gdzie powitał nas pan dyrektor Jiří Dvořák. Tego dnia szkoła organizowała przegląd twórczości artystycznej uczniów i coroczny kiermasz . Była to też świetna okazja do upowszechnienia projektu Comenius w środowisku lokalnym. Po powitaniu gości przez dyrektora przedstawiły się grupy z Sycylii, Hiszpanii,Turcji i Polski prezentując społeczności szkolnej i licznie przybyłym rodzicom swoje programy artystyczne. Mogliśmy podziwiać występy grupy tanecznej z Kierlikówki i Karabuku (Turcja), obejrzeć przedstawienie przygotowane przez Włochów, wysłuchać piosenek w języku angielskim, tureckim, hiszpańskim,włoskim i czeskim. Potem przez kilka godzin podziwialiśmy dokonania artystyczne naszych czeskich przyjaciół. Tańce, piosenki, scenki kabaretowe, pokazy sprawności, skoki na trampolinie. Wszystko to w atmosferze radości i życzliwości.Goście byli pod wielkim wrażeniem poziomu młodych artystów i zaangażowania włożonego w przygotowania. Bogate w prace artystyczne uczniów stoiska kiermaszowe przyciągały kupujących. Można było także skosztować tradycyjnych potraw czeskich.
Popołudniu uczniowie pod opieką czeskich nauczycieli uczestniczyli w warsztatach ceramicznych, kulinarnych i sportowych. Nasze uczennice miały okazję współpracować z kolegami z innych krajów wykorzystując swoją wiedzę, umiejętności i znajomość języka angielskiego.W tym czasie koordynatorzy projektu podsumowali dotychczasowe działania i współpracę oraz opracowali kolejne zadania. Pozostali nauczyciele mieli czas na spotkanie i wymianę doświadczeń z gronem nauczycielskim szkoły czeskiej. Uwieńczeniem tego wieczoru były wspólna zabawa uczniów i nauczycieli.
Kolejny dzień pobytu upłynął bardzo intensywnie. Rankiem, gdy uczniowie zwiedzali szkołę, wszystkie delegacje zebrały się w bibliotece szkolnej, by opracować plan kolejnego spotkania w Turcji, które odbędzie się w listopadzie. Po obiedzie w szkolnej stołówce, udaliśmy się do miasta. Dużą atrakcją był neorenesansowy ratusz z XIX wieku, który jest jednym z najcenniejszych klejnotów architektury Liberca. Po wrażeniach estetycznych przyszła kolej na doznania intelektualne i emocjonalne. Odwiedziliśmy największe w Czechach centrum interaktywne „IQ park”.Uczniowie i nauczyciele mieli możliwość wykonywania niezliczonych ilości eksperymentów z wielu dziedzin nauki i techniki. Interaktywne eksponaty, najróżniejsze łamigłówki, quizy, złudzenia i ciekawostki zaangażowały i zachwyciły zwiedzających. Wszystko to, w myśl zasady „ Co słyszę, to zapomnę.Co widzę, zapamiętam. Co wypróbuję, to zrozumiem.”
Sobota była dniem muzeów. Zwiedziliśmy barokowy zamek Sychrov. Następnie udaliśmy się do miasta Turnov, gdzie obejrzeliśmy unikatowe zbiory minerałów i wyrobów jubilerskich, z których słynie Czeski Raj. Oczywiście nie zapomnieliśmy o Dniu Dziecka – wstępem była pyszna pizza w Turnovie, a kulminacją wspólna dyskoteka w hotelu. Dzieci bawiły się świetnie, wprowadzając zabawy pochodzące ze swoich krajów. Dobry nastrój udzielił się także wychowawcom zwłaszcza hiszpańskim, którzy pełnili role wodzirejów.
Na niedzielę zaplanowano wycieczkę w góry i do zakładu produkującego zabawki z drewna oraz fabryki szkła.Pobyt w fabryce zabawek dostarczył uczestnikom wiele wrażeń. Po zwiedzeniu linii produkcyjnej, dzieci otrzymały drewniane elementy, z których samodzielnie mogły wykonać zaprojektowane przez siebie zabawki. Największą jednak atrakcją było zakupienie niezliczonej ilości pamiątek z symbolem czeskiej telewizji - Krecikiem.Niestety pogoda nie dopisała i zaplanowany spacer po górach zakończył się ucieczką do uroczego schroniska na Jizerce i smacznym czeskim posiłkiem- knedliczkami. Popołudniu podziwialiśmy niezwykłe wyroby ze szkła. Wieczorem uczestniczyliśmy w Mszy św. w kościele św. Krzyża w Libercu.
W poniedziałek z niepokojem udaliśmy się do Pragi, gdzie dotarliśmy przed południem. W strugach deszczu zwiedziliśmy Hradczany i najsłynniejsze ulice „Złotego Miasta” oraz plac Wacława. Niestety cieszący się światową sławą Most Karola wybudowany w XIV wieku był zamknięty z powodu wysokiego poziomu wody w Wełtawie. Podziwialiśmy gotycką katedrę św. Witaz niezwykłymi witrażami, zamek królewski i udało nam się zerknąć na słynną Złotą Uliczkę . Popołudniu przestało padać , ale niestety był to już czas pożegnań. Pod zabytkowym zegarem astronomicznym z 1410 roku , który znajduje się na Staromiejskim Ratuszu wszyscy uczestnicy projektu wymienili uściski,adresy, telefony, zrobiono pamiątkowe zdjęcia.
We wtorek po całodziennej podróży, szczęśliwie wróciliśmy do domów, by powitać bliskich i podzielić się niezliczonymi wrażeniami oraz ciekawymi prezentami .
Mimo, iż realizacja projektu jest dopiero na „półmetku” widzimy jednak nieocenioną wartość udziału naszej wiejskiej szkoły w tak wielkim wydarzeniu. Promując współpracę międzynarodową, możliwość wzajemnego uczenia się, wymiany myśli dajemy szansę naszym uczniom na otwartość w relacjach z ludźmi o odmiennej kulturze, wyglądzie, stylu życia. Pokazujemy im, że priorytetem jest chęć współpracy bez względu na narodowość. Ponadto przyjaźnie zawarte podczas mobilności mają swój ciąg dalszy, gdyż uczniowie korespondują z zagranicznymi kolegami korzystając z poczty email czy Skype`a. W rezultacie zdobywają doświadczenie w kontaktach z rówieśnikami innych krajów, które stają się bardziej zażyłe i przyjacielskie. Konieczność posługiwania się nowoczesnymi środkami łączności (internet, email) zmusza ich do kształcenia umiejętności informatycznych, wzrasta też motywacja do uczenia się języka angielskiego, który jest językiem projektu. Dla nauczycieli praca w programie to szansa poznania szkół w innych krajach, porównania ich codziennej pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz umożliwienie porównania różnych systemów edukacji.
Wrażenia uczestników mobilności w Republice Czeskiej:
Monika Surma: „W Czechach było fantastycznie. Podobała mi się szkoła, w której odbywał się festiwal, różne kiermasze oraz występy dzieci z Czech, Włoch, Turcji oraz Hiszpanii. Było super!”.
Gabriela Górka: „Wyjazd do Czech bardzo mi się podobał. Szkoła w Libercu świetnie przygotowała festiwal, wystrój szkoły i nasze zakwaterowanie. Co prawdapogoda nam nie sprzyjała, ale uśmiechy dzieci z innych krajów rozjaśniały niebo. Nigdy nie zapomnę kolegów zagranicznych uczestniczących w tym projekcie. Wyjazd ten został ciekawie i pomyślnie zrealizowany”.
Paulina Dudzic:„Jestem bardzo zadowolona z wyjazdu, ponieważ zobaczyliśmy wiele ciekawych zabytków w Pradze np. most Karola”.
Klaudia Kukla: „Podczas pobytu w Czechach było bardzo fajnie, ponieważ mieliśmy możliwość zwiedzania wielu ciekawych miejsc. Zobaczyliśmy wiele zabytków. Każdy z nich miał własną historię. Były też miejsca rozrywkowe np. „IQ Park”. Warto było pojechać na taki wyjazd”.
Justyna Więcław: „Na wyjeździe w Czechach poznałam wiele ciekawych osób, a zwłaszcza Włochów i Hiszpanów. Rozmawiając z Hiszpanami nauczyliśmy się ich języka. Cieszę się bardzo, że biorę udział w tym projekcie”.
Anita Tabor: „ W Czechach było bardzo ciekawie. Najfajniej było w Parku Rozrywki, ponieważ miałyśmy okazję poczuć się jak na Titanicu. Dzięki temu wyjazdowi zrozumiałam, że warto uczyć się języka angielskiego”.
Sylwia Giza:„Pobyt w Libercu był niezwykłym doświadczeniem i przeżyciem dla mnie. Cieszę się, że miałam okazję wziąć udział w spotkaniu międzynarodowym”.
Weronika Kita: „Dla mnie pobyt w Czechach był interesującym przeżyciem, ponieważ widziałam jak produkuje się ulubieńca maluchów, czyli Krecika. Poznałam rówieśników z Sycylii oraz Hiszpanii. Gdyby była możliwość na pewno pojechałabym jeszcze raz”.