Realizacja projektu Erasmus + „Tolerance in Sports” w Publicznej Szkole Podstawowej w Kierlikówce. Mobilność we Włoszech w dniach: 30.01.2022 - 05.02.2022
Po długich miesiącach oczekiwań, w dniu 30 stycznia br. uczniowie Szkoły Podstawowej w Kierlikówce wraz z opiekunami wyruszyli do ciepłych i słonecznych Włoch.
W mobilności zorganizowanej przez włoską szkołę partnerską Istituto Secondario di I Grado „Petrarca – Padre Pio” uczestniczyło: dwoje uczniów z klasy siódmej Aleksandra Macheta i Kamil Dziedzic, uczennica klasy ósmej Zofia Macheta, nauczyciel języka angielskiego Klaudia Nowak oraz dyrektor szkoły Izabela Sroka. Polska delegacja mieszkała w hotelu w San Severo, gdzie znajduje się szkoła partnerska. Podczas pobytu we Włoszech, nasi uczniowie rozwinęli kompetencje językowe, poznali kulturę oraz tradycje włoskie, nawiązali znajomości z kolegami z innych krajów. W mobilności w San Severo uczestniczyło pięć szkół z następujących krajów: Włochy: Istituto Secondario di I Grado „Petrarca – Padre Pio”, Portugalia: Agrupamento de Escolas de Pegoes, Canha e Santo Isidro, Litwa: Kelme „Krazantes” Progymnasium, Malta: The National Sport School Malta oraz Polska: Publiczna Szkoła Podstawowa im. E. Dembowskiego w Kierlikówce. W projekcie uczestniczy także szkoła z Turcji: Ozel Gundogdu IIkokulu ve Ortaokulu, jednakże uczniowie i nauczyciele z tego kraju nie przybyli do Włoch. Szkoła włoska, będąca koordynatorem wspomnianej mobilności przygotowała dla uczestników bogaty i ciekawy program. 31 stycznia, pierwszego dnia, uczniowie i nauczyciele spotkali się w budynku szkoły, gdzie odbyło się uroczyste rozpoczęcie mobilności i przedstawienie przybyłych gości. Po wspólnym lunchu w pobliskiej restauracji, podczas którego serwowane były lokalne przysmaki, wszystkie delegacje zostały zaproszone do udziału w zwiedzaniu miasta wraz z przewodnikiem. We wtorek, 1 lutego, uczestnicy programu zwiedzali Materę – miasto w kamieniu wykute. Matera, to według historyków jedno z najstarszych miast świata i najbardziej spektakularny przykład osadnictwa jaskiniowego w Europie. Zabytkowa część miasta, która wywołuje u zwiedzających wielkie emocje, to dwie dzielnice Sassi (z włoskiego kamienie): starsza i bardziej jaskiniowa Sasso Caveoso oraz nowsza Sasso Barisano.
Drugi lutego, kolejny dzień realizacji programu rozpoczął się od spotkania z ekspertem na temat tolerancji w sporcie. Następnym punktem programu były zajęcia na basenie, które przyniosły mnóstwo radości zarówno uczniom jak i opiekunom. Po aktywnościach w wodzie, udano się na wspólny lunch. Po południu, uczniowie uczestniczyli w zespołowych grach prowadzonych przez nauczyciela wychowania fizycznego, natomiast koordynatorzy oraz opiekunowie omawiali kwestie dotyczące kolejnych wyjazdów studyjnych.
Czwartek, 3 lutego był dniem pełnym wrażeń. Wcześnie rano uczniowie z opiekunami wyruszyli autokarem do San Marco in Lamis Faiarama’s Wood. Pierwszym punktem programu była piesza wycieczka ścieżkami lasu. Bez wątpienia dla wielu uczniów i opiekunów wędrówka po górzystym, leśnym terenie była dużym wyzwaniem. Dzięki uprzejmości rodziców z włoskiej szkoły, którzy przygotowali posiłek, uczniowie odzyskali utraconą energię i zgromadzili siły na dalsze aktywności zaplanowane na ten dzień. Po lunchu, uczestnicy wycieczki udali się autokarem do Monte Sant’Angelo, gdzie zwiedzano Sanktuarium św. Michała Archanioła. Wieczorem, wszystkie delegacje uczestniczyły w uroczystej ceremonii zakończenia mobilności we Włoszech. Początkowo spotkanie planowane było na piątkowy wieczór, jednakże zostało przeniesione ze względu na wcześniejszy wyjazd jednej z delegacji.
Piątek, 4 lutego był ostatnim dniem mobilności. W godzinach porannych delegacje krajów, które pozostały we Włoszech, przybyły do szkoły. Uczniowie uczestniczyli w grze orientacyjnej- ich zadaniem było odnalezienie zaznaczonych na mapie punktów. Po poczęstunku przygotowanym przez rodziców, przedstawiciele szkół partnerskich podziękowali dyrektorowi oraz nauczycielom szkoły w San Severo za organizację mobilności.
Pobyt we Włoszech, udział w różnorodnych aktywnościach zorganizowanych przez goszczącą szkołę był z pewnością zarówno dla nauczycieli jak i uczniów naszej placówki wzbogacającym doświadczeniem. Kolejna mobilność zaplanowana jest na marzec. Tym razem punktem odwiedzin będzie szkoła partnerska w Portugalii. Czekamy z niecierpliwością na to wydarzenie.
Klaudia Nowak – n-l języka angielskiego i koordynator projektu