Uczniowie Szkoły Podstawowej w Kierlikówce wraz z nauczycielami odbyli w przedostatnim tygodniu stycznia drugie już spotkanie studyjne, w ramach realizowanego projektu unijnego COMENIUS „Partnerskie projekty szkół”. W projekcie biorą udział szkoły podstawowe z Turcji, Czech, Sycylii, Hiszpanii oraz nasza szkoła z Polski.
Uczennice: Angelina Kasztulska, Anna Dudek , Paulina Piasecka wraz
z dyrektorem szkoły p. Izabelą Sroka oraz nauczycielami, p.
Agnieszką Adamus, koordynatorem projektu i p.Dorotą Grabowską
prezentowały podczas spotkania w Barbate, w Hiszpanii, prace
realizowane w swojej szkole i przygotowane dla kolegów z partnerskich
szkół. Jako, że projekt nosi tytuł :„Let`s clean up Europe” prace
wszystkich uczniów dotyczyły zagadnień związanych z różnorodnymi
zagrożeniami środowiska naturalnego i sposobami ich zmniejszania.
Spotkanie w Hiszpanii skupiało się wokół tematu „Energia”, dlatego
reprezentanci wszystkich szkół przedstawiali swoje projekty z pomysłami
na zmniejszenie zużycia energii, dane statystyczne dotyczące
zużycia różnych źródeł energii w poszczególnych państwach, a także
korzyści jakie przynoszą odnawialne źródła energii. Uczestnicy poznawali metody
na zmniejszanie zużycia energii stosowane w krajach partnerskich i skutki jej
nadmiernej emisji, mające negatywny wpływ na środowisko. Podczas wizyty w
hiszpańskiej szkole uczennice zaprezentowały swoje materiały, między innymi:
plakaty, prezentacje Powerpoint, wywiady video, piosenki. Uczniowie i
nauczyciele mieli możliwość zwiedzania fabryki, produkującej
nowoczesne oświetlenie Led i uczestnictwa w prezentacji filmowej,
przedstawiającej zalety użycia takiego właśnie ledowego systemu
oświetlenia, z którego korzysta Barbate. Grupa zwiedzała też malownicze
hiszpańskie miasta: Sevillę i Malagę z widocznymi wpływami kultury
wschodu. Najwięcej emocji w przybyszach z „zimnej” teraz Polski wzbudziły
wszechobecne drzewka pomarańczowe i cytrynowe obfitujące w dorodne owoce.
W trakcie całego pobytu, w czasie zajęć w szkole i
podczas podziwiania wspaniałej architektury i krajobrazów hiszpańskiej
przyrody, uczennice miały możliwość poszerzania i doskonalenia umiejętności
językowych, ponieważ partnerzy, wciąż przebywali razem, podczas
wszystkich form zajęć, stanowiąc jedną 40-osobową grupę nauczycieli
i uczniów z pięciu krajów partnerskich. Wynikały z tego niekiedy zabawne
sytuacje, w ożywionych dyskusjach, wspomaganych często gestykulacją mieszały
się języki: hiszpański, włoski, turecki, czeski i polski, głównym jednak
źródłem komunikacji był oczywiście język angielski. Uczennice poznały
zainteresowania zagranicznych kolegów, ich tańce narodowe, podstawowe wyrażenia
i zwroty z innych języków . Gospodarze zatańczyli dla gości z Polski
„Krakowiaka”, w zakupionych specjalnie na tę okazję strojach. Ponadto uczennice
brały udział w lekcjach w hiszpańskiej szkole, podczas których poznawały
język mieszkańców południa, a kolegów i koleżanki uczyły języka
polskiego. Wizyta w Hiszpanii z pewnością dała naszym uczniom wiele wrażeń i
pozwoliła na lepsze poznanie kultury tego kraju i jego mieszkańców.