JAK POMÓC DZIECIOM W NAUCE DOMOWEJ
SZANOWNI RODZICE...
Czas jaki nastał może wywoływać u nas różne emocje np. lęku, strachu co może negatywnie wpłynąć na nasza kondycje psychiczną. Mogą pojawić się zmiany
w trybie snu i czuwania, zmiany w trybie przyjmowania posiłków (nadmierne objadanie i niejedzenie), problemy z koncentracją. Takie czynniki jak nuda, zmiana systemu kształcenia, trudności pojawiające się w jego organizacji, przemoc domowa, która w takie sytuacji narasta, straty finansowe, obawy przed zachorowaniem, brak kontaktu z bliskimi dezorganizują i powodują, iż niezbędne jest wsparcie. Pamiętajmy, że nie jesteśmy bezradni. Co możemy zrobić w takiej sytuacji? Zastanów się dlaczego i czemu służy samoizolacja. Zapewne wszyscy jesteśmy świadomi, iż jest niezbędna, ponieważ jest najskuteczniejszą metodą rozprzestrzeniania się wirusa i ochroną siebie oraz najsłabszych bliskich, dziadków, rodziców. Mimo wszystko angażuj się w obowiązki codzienne, rozmawiaj z bliskim na inne tematy niż koronawirus, dawkuj informacje do max 10 minut na poszukiwanie
i korzystaj ze sprawdzonych źródeł. Zaplanuj czas wolny w sposób kreatywny, nie ograniczaj się do pracy, jedzenia i spania.
JEŚLI CZUJESZ, ŻE DOPADA CIĘ LĘK, SAMOTNOŚĆ ZADZWOŃ DO BLISKICH, KOLEŻANKI, KOLEGI, PRZYJACIÓŁ – POROZMAWIAJ.
ROZMOWA TO NAJLEPSZA FORMA SAMOREGULACJI !
JEŚLI NIE MASZ NIKOGO Z KIM CHCESZ I MOŻESZ POROZMAWIAĆ SKORZYSTAJ Z BEZPŁATNEGO WSPARCIA TELEFONICZNEGO
Oto lista miejsc, do których możesz się zwrócić:
14 612 36 91, 691 494 436 PORADNIA PSYCHOLOGICZO – PEDAGOGICZNA
IM. STEFANA SZUMANA W BOCHNI DYŻUR TELEFONICZNY
OD PONIEDZIAŁKU DO PIĄTKU, W GODZINACH 8.00-15.00
14 611 28 92 OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ W BOCHNI CZYNNY CAŁĄ DOBĘ (24H)
800 080 222 CAŁODOBOWA BEZPŁATNA INFOLINIA DLA DZIECI, MŁODZIEŻY, RODZICÓW I NAUCZYCIELI
116 123 BEZPŁATNY KRYZYSOWY TELEFON ZAUFANIA DLA DOROSŁYCH. MOŻNA DZWONIĆ CODZIENNIE, OD PONIEDZIAŁKU DO NIEDZIELI
W GODZINACH 14.00-22.00
116 111 BEZPŁATNY TELEFON ZAUFANIA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY – CZYNNY CAŁĄ DOBĘ
800 100 102 WOJSKA OBRONY TERYTORIALNEJ URUCHOMIŁY PUNKT BEZPŁATNEJ,CAŁODOBOWEJ INFOLINII WSPARCIA PSYCHOLOGICZNEGO, DLA KAŻDEGO KTO POTRZEBUJE WSPARCIA W SYTUACJI EPIDEMII.
800 70 22 22 CENTRUM WSPARCIA DLA OSÓB W STANIE KRYZYSU PSYCHICZNEGO – BEZPŁATNY TELEFON CZYNNY CAŁĄ DOBĘ (24H).
800 12 12 12 BEZPŁATNY TELEFON ZAUFANIA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY RZECZNIKA PRAW DZIECKA. MOŻNA DZWONIĆ CODZIENNIE,
OD PONIEDZIAŁKU DO PIĄTKU, W GODZINACH 8.15-20.00. (POD NUMER DZIECIĘCEGO TELEFONU ZAUFANIA MOGĄ RÓWNIEŻ DZWONIĆ OSOBY DOROSŁE, BYZGŁOSIĆ PROBLEMY DZIECI).
22 635 09 54 TELEFON ZAUFANIA DLA OSÓB STARSZYCH. MOŻNA DZWONIĆ W PONIEDZIAŁKI, ŚRODY I CZWARTKI W GODZINACH 17.00-20.00.
800 108 108 BEZPŁATNY TELEFON WSPARCIA DLA OSÓB PO STRACIE BLISKICH (BĘDĄCYCH W ŻAŁOBIE). OD PONIEDZIAŁKU DO PIĄTKU,
W GODZINACH 14.00-20.00
PAMIĘTAJ, JAK KAŻDY KRYZYS, TEN RÓWNIEŻ KIEDYŚ SIĘ SKOŃCZY!
DBAJ O SIEBIE KORZYSTAJ Z WSPARCIA, NIE JESTEŚ SAM!
POZDRAWIAM SERDECZNIE
Z ŻYCZENIAMI ZDROWIA, CIERPLIWOŚCI ORAZ POZYTYWNYCH MYŚLI
Kinga Pałka
Dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Bochni
Dzieci w sieci - jak chronić je przed szkodliwymi treściami?
Zastanawiając się nad wykorzystaniem internetu w codziennym funkcjonowaniu, niemożliwym jest ominięcie rozważań, na temat jego szkodliwego wpływu na dzieci, licznych pułapek czekających na nie w tej przestrzeni. Wśród wszystkich udogodnień - maila, zdalnych narzędzi do nauczania, platform informacyjnych i komunikacyjnych znajdują się również jego elementy, które mogą wpływać na aktualne zachowanie, samopoczucie, a nawet przyszłość dzieci - nie zawsze w pozytywny sposób.
W jaki sposób internet wpływa na funkcjonowanie dziecka?
Internet może rozwijać- liczne gry zręcznościowe dostępne na serwerach online, quizy z zakresu wiedzy na temat otaczającego świata, dostęp do filmów, dokumentów edukacyjnych na pewno ułatwiają i urozmaicają proces edukacji, kształcenia. Są one również elementem rozrywki, relaksu, potrzebnym każdemu z nas. Co jednak, jeżeli dziecko spotka się z treściami szkodliwymi, niedostosowanymi do jego wieku, ogólnego funkcjonowania? Mogą się one przyczyniać do powstawania nieprawdziwych obrazów na temat różnych sfer życia, a co za tym idzie, przyczynić się do powstawania zachowań np. nieadekwatnych, spostrzeganych później jako problematyczne. Oglądane przez dzieci na youtubie filmiki, lubiane przez nie gry wpływają na słownictwo, jakim się dzieci posługują (zarówno w pozytywny, jak i w negatywny sposób). Przekazywane w nich treści wpływają na funkcjonowanie emocjonalne, poziom pobudzenia dziecka.
Z jakimi szkodliwymi treściami może spotkać się dziecko w internecie?
Do szkodliwych treści zaliczamy m.in.
- treści pornograficzne,
- treści prezentujące przemoc i okrucieństwo,
- treści prezentujące zachowania autodestrukcyjne, zachowania wyniszczające dla zdrowia,
- treści dyskryminacyjne.
Coraz częściej porusza się zjawisko tzw. patotreści. Są to prezentowane za pomocą m.in. transmisji internetowych, filmów, zdjęć treści, w których nadawca prezentuje zachowania sprzeczne z normami społecznymi. Ich przekaz jest demoralizujący, obejmuje zachowania takie jak przemoc fizyczna, psychiczna, seksualna, poniżanie, przyjmowanie substancji psychoaktywnych. W odniesieniu do patotreści, możemy również mówić o patostreamach, czyli transmisjach internetowych na żywo, w trakcie których ukazywane są zachowania uważane za dewiacyjne. Nadawcy takich streamów, treści określani są nazwą ,,patostreamerzy”.
Co może zrobić rodzic, aby uchronić dziecko przed szkodliwymi treściami?
Pierwszą czynnością mającą na celu zabezpieczenie dziecka jest ustalenie z dzieckiem zasad korzystania z internetu. Bardzo ważnym jest, aby były one dostosowane do wieku dziecka. Określając zasady należy pamiętać o tym, aby zadbać o to, by najmłodsze dzieci miały dostęp jedynie do treści przyjemnych i bezpiecznych. Koniecznym jest weryfikacja proponowanych treści. Wskazane jest towarzyszenie podczas korzystania z sieci. Jedną z podstaw jest określenie czasu, jaki dziecko może spędzać na korzystaniu z internetu. Ograniczyć powinniśmy dostęp do wyszukiwarek, komunikatorów, możliwości upubliczniania zdjęć, filmików.
Kolejną czynnością jest rozmawianie z dziećmi na temat ich doświadczeń w sieci. Umożliwi to ocenę wpływu korzystania z internetu na zachowanie dziecka, da szansę na poznanie jego preferencji, pozostawia przestrzeń do rozmawiania o napotykanych treściach. W przypadku napotkania nieodpowiednich treści, możliwym będzie podjęcie działań ukierunkowanych na wsparcie dziecka, rozmowy na temat tego, z czym się spotkało.
Trzecią czynnością jest skonfigurowanie ustawień bezpieczeństwa w urządzeniu. Jest to opcja dostępna we wszystkich systemach operacyjnych (iOS, Android, Windows). Wesprzeć nas może również zainstalowanie programu kontroli rodzicielskiej. Takie programy dają możliwość kontrolowania treści, czasu spędzanego przez dziecko w internecie. Również niektóre sieci komórkowe mają w swojej ofercie pakiety zapewniające dziecku ,,bezpieczny start”.
Warto pamiętać o tym, iż łatwiejszym jest wcześniejsze przygotowanie siebie i dziecka do wprowadzenia je w świat internetu, niż radzenie sobie z ewentualnymi negatywnymi skutkami powstałymi w wyniku nieodpowiedniego sposobu jego użytkowania. Nawet jeżeli na początku spotykamy się z okazywaniem niezadowolenia, frustracją, buntem, wytrwałość umożliwi wprowadzenie zmian, które mogą uchronić dziecko i wesprzeć jego prawidłowy rozwój.
Opracowanie:
15.04.2020
Psycholog Emilia Skołyszewska
Na podstawie:
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę ,,Patotreści w internecie - raport o problemie”
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę ,,Chroń dziecko w sieci przed szkodliwymi treściami”