Panel dostępności

Publiczna Szkoła Podstawowa w Kierlikówce

P. Łukasik. ZADANIA- 06.04.-10.04.

1302 odwiedzin
02 kwi 2020

Rozkład 06.04.-10.04.

06.04.-10.04.

Drodzy Rodzice

Po raz kolejny bardzo dziękuję za zaangażowanie w realizację zadań i ćwiczeń z dziećmi. Dziękuję również, za wysyłane zdjęcia i pozdrowienia. Nadal jest możliwość zabrania ze szkoły książek czy rzeczy osobistych, codziennie do godzin 14. Jeżeli komuś łatwiej drukować materiały, to nasz podręcznik jest dostępny w wersji elektronicznej na

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

https://www.mac.pl/flipbooki

Jeżeli po świętach okaże się, że nadal nie możemy wrócić do szkoły będę również prosiła wszystkich o odebranie kolejnych części kart pracy (dalsze informacje w przyszłym tygodniu).

W przyszłym tygodniu zaczynamy przerwę świąteczną. My jednak działamy jako przedszkole więc „pracujemy” do piątku. Rozkład zadań wysyłam z wyprzedzeniem, aby chętne osoby mogły „odrobić” to co trzeba i mieć wolne już od czwartku tak jak szkoła.

Oczywiście, jak już zwracałam uwagę wcześnie nie muszą Państwo realizować wszystkiego- najważniejsze jest wypełnianie  kart pracy, ćwiczenia w czytaniu i liczeniu.

Zadania dodatkowe- ciekawe, wesołe, kolorowe karty pracy oraz gra edukacyjna.

POLECAM JAKO WSTĘP DO „WIELKANOCNEGO” TYGODNIA

https://view.genial.ly/5e7e80b550a0310d8c22441f/presentation-wielkanocne-tradycje?fbclid=IwAR1-ThiY3A1nPeDkx6eygmpsRbq8dPfN2wfrfAfrT-2nYILurEucs31kb4g

„WIELAKNOCE” KARTY PRACY

http://dobrzesiebaw.pl/wilekanocne-karty-pracy-dla-dzieci/?fbclid=IwAR3tlaa8Jt3dJqW74f_lsBRsPbAZ1rcg7kEMIQHUGfbPfuGWuGoq2QRnntg

WIELKANOCNR PIOSENKI (przydadzą się na cały tydzień)

https://www.youtube.com/watch?v=0CLAj-6jZmg&t=30s

https://www.youtube.com/watch?v=9pCJGz1jOzk

https://www.youtube.com/watch?v=xAhMOdXuujg

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

https://www.youtube.com/watch?v=pNoD_565U08

 

PONIEDZIAŁEK

·         Ćwiczenia gimnastyczne do muzyki.

https://www.youtube.com/watch?v=g0QUuYPqXJ4

·         Rozwiązywanie zagadek o ptakach.

Pióra biało-czarne, buciki czerwone; uciekają przed nim żabki, bardzo przestraszone. (bocian)

Wiosną do nas przyleciała ta ptaszyna czarna, mała. Murować się nie uczyła, ale gniazdko ulepiła. (jaskółka)

Już po lesie kuka, gniazdka sobie szuka. Jak znajdzie, podrzuca jaja, niech inni je wygrzewają. (kukułka)

Śpiewa wysoko piosenki do słonka, głos ma podobny do drżenia dzwonka. (skowronek)

·         Zabawa relaksacyjna „Ptasie gniazdo”.

Zabawa relaksacyjna – Ptasie gniazdo.

Klocki, poduszki, odtwarzacz CD, nagranie spokojnej melodii.

https://www.youtube.com/watch?v=txv4-Lp9kTw

 

 N. wraz z dziećmi buduje na środku sali gniazdo z koców i poduszek. Wszyscy siadają w gnieździe. N. prosi dzieci, aby wyobraziły sobie, że są pisklętami. Przy nagraniu spokojnej melodii opowiada, co się zdarzyło. – Nasze przytulne, ciepłe gniazdo jest bardzo wysoko na drzewie i wiatr kołysze nim delikatnie. W gnieździe mieszkają mama bocianowa i małe bocianie pisklęta. Wiatr dmie coraz mocniej. Nagle gniazdo się przewraca, a wy, małe pisklęta, musicie rozłożyć skrzydełka i machać nimi, aby nie spaść na ziemię. Rozłóżcie szeroko ramiona i latajcie po sali, mówiąc: kle, kle, kle… dopóki nie naprawię gniazda i z powrotem was do niego nie przyprowadzę. (N. naprawia gniazdo i przyprowadza do niego jedno pisklę za drugim). N. kontynuuje opowieść: – Teraz znów siedzimy w naszym ciepłym gniazdku i łagodnie się kołyszemy. Ojej, nadchodzi burza! Nagle nasze gniazdo znów się przewraca. Rozłóżcie skrzydełka i latajcie po sali, powtarzając przy tym: kle, kle, kle… Mocno poruszajcie swoimi skrzydełkami, aby stały się silne. Chcę naprawić gniazdo i zanieść do niego wszystkie pisklęta. Teraz znowu możemy wszyscy razem siedzieć w ciepłym domku. Widzę, że moje małe bocianki umieją już latać… Rozwińcie swoje skrzydełka, pofruńcie i przylećcie teraz do gniazda same.

·         Karty pracy cz. 3- strony-65, 66, 67, 68.

 

·         Praca plastyczna- „Żabka”. (instrukcja pod linkiem)

       https://www.facebook.com/463673670401599/posts/2330669440368670/

·         Rozmowa na temat zwierząt wykluwających się z jajek.

Rozmowa na temat zwierząt wykluwających się z jajek.

 − Jakie zwierzęta wykluwają się z jajeczek? (Jaszczurki, ptaki, owady, żaby, ryby).

 − Czy wszystkie jajeczka są takie same?

 − Czy wszystkie zwierzęta wykluwają się tak jak ptaki?

 

·         Spacer w pobliżu domu- pomoc rodzicom w wiosennych porządkach w ogrodzie.

 

·         Słuchanie piosenek tematyce wielkanocnej- próby powtórzenia.

·         Ćwiczenia w czytaniu- „Elementarz- czytanie sylabowe”.

 

WTOREK

·         Zabawy ruchowe do muzyki.

https://www.youtube.com/watch?v=Nj-Qv2N8e1o

·         Słuchanie piosenek tematyce wielkanocnej- próby powtórzenia.

·         Słuchanie opowiadania „Sąsiad Szpak”- rozmowa na temat tekstu.

Książka (s. 56– 57) dla każdego dziecka.

Dzieci słuchają opowiadania, oglądają ilustracje.

Olek, Ada i rodzice przyjechali do dziadków w odwiedziny i zostali na cały weekend. Ada była zachwycona. Dostała nowy dzwonek do roweru w kształcie rumianego jabłuszka i musiała go wypróbować. Natychmiast! Jeździła dookoła ogrodu dziadków i dzwoniła zawzięcie. Sprawiało jej to ogromną radość. Wprawdzie rodzina zatykała uszy, ale co tam. Wreszcie Olek nie wytrzymał.

– Na kogo dzwonisz? – spytał.

– Na przechodniów. Ostrzegam ich, że jadę – odpowiedziała rozpromieniona Ada.

– Ja nie mogę! Tu nie ma żadnych przechodniów – wykrzyknął ogłuszony Olek.

Ada wzruszyła ramionami, jednak wreszcie przestała dzwonić.

– Jak dobrze – westchnęli dziadkowie, rodzice i cztery ogrodowe myszy.

– Cisza, aż dzwoni w uszach – roześmiał się dziadek. – Teraz mogę przedstawić wam nowego sąsiada. – Zaprowadził Adę i Olka w odległą część ogrodu. Tu, na pniu wysokiej brzozy, powiesił kilka dni wcześniej budkę lęgową dla ptaków. – Zachowajcie ciszę. Wkrótce go zobaczycie – szepnął. Już po chwili dzieci zauważyły nadlatującego od strony sadu ptaszka. Krótki prostokątny ogon sprawiał, że w locie wyglądał jak czteroramienna gwiazda. Usiadł na gałęzi brzozy, ale z daleka od budki. Dzieci mogły mu się przyjrzeć uważnie. Czarne skrzydła mieniły się w wiosennym słońcu zielenią i fioletem. W ostro zakończonym dziobie trzymał źdźbło zeschłej trawy. Rozglądał się na wszystkie strony. Olek i Ada aż wstrzymali oddechy, aby go nie spłoszyć. Ptak upewnił się, że nic mu nie grozi, i przefrunął do budki.

– Rozpoznaliście tego pana? – spytał dziadek.

– Pewnie. To pan szpak – odpowiedział bez wahania Olek.

– Pani szpak też osiedli się w budce? – spytała Ada.

– Oczywiście. Pan szpak wije gniazdo dla pani szpakowej i dla małych szpaczków.

– Będziesz miał bardzo dużo sąsiadów, dziadku – zauważył z uśmiechem Olek.

– Zdaje się, że będą podobnie hałaśliwi jak Ada i jej dzwonek – szepnęła mama, która dołączyła do obserwatorów pracowitego szpaczka.

– Szpet-szpet – zaśpiewał szpak i pomknął szukać materiałów na gniazdo. Wracał do budki wielokrotnie, przynosił pióra, korę, suche liście, mech, trawę.

– Stara się – zauważyła Ada. Na to szpak zaskrzypiał jak stare deski w podłodze i jeszcze dodał: – Kuku, kuku!

Olek i Ada zrobili wielkie oczy. Ze zdziwienia, naturalnie. Czyżby pan szpak stracił rozum?

– Zapomnieliście, że szpaki potrafią naśladować różne głosy – przypomniał im dziadek, ubawiony zaskoczonymi minami wnucząt.

Następnego dnia o świcie Ada zerwała się z łóżka z głośnym krzykiem:

– Kradną mój rower!

Wypadła na podwórko w rozpiętej kurtce zarzuconej na piżamę. Za nią wyskoczyli dziadkowie, rodzice i Olek. Wszystkich obudził wyjątkowo głośny dźwięk dzwonka, który zdobił rower Ady. Jakież było ich zaskoczenie, kiedy odkryli, że rower stoi bezpieczny w komórce, a jego dzwonek... milczy. Gdy przetarli zaspane oczy, zobaczyli na gałęzi topoli przy oknie pokoju, w którym spała Ada, pana szpaka. Nowy sąsiad dziadka naśladował dźwięk dzwonka niczym najzdolniejszy artysta. Zdziwił się na widok rodziny w komplecie.

– Miau – miauknął jak kot i odleciał.

– „Miau”, czy to po ptasiemu dzień dobry? – zastanawiała się babcia.

Ada pomyślała, że to coś mniej przyjemnego.

– Przepraszam, panie szpaku – szepnęła w stronę budki.

Jak myślicie, dlaczego Ada przeprosiła szpaczka?

• Rozmowa na temat opowiadania.

− Dlaczego Ada jeździła na rowerze i dzwoniła?

− Kogo przedstawiał dziadek Olkowi i Adzie?

− Gdzie założył gniazdo szpak?

− Jakie odgłosy naśladował szpak?

− Dlaczego Ada myślała, że kradną jej rower?

− Kto głośno naśladował dźwięk dzwonka?

− Jakim dźwiękiem pożegnał szpak rodzinę?

·         Podręcznik strony 56,57- dzieci opowiadają co widzą na obrazku; głośno czytają tekst pod obrazkiem.

·         Karty pracy cz. 3-strony- 69, 70,71.

·         Karty pracy „Litery i liczby”- strony- 58,59,60,61- odkrywanie litery „F”- małej i dużej- ćwiczenia fonemowe i grafomotoryczne.

·         Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu- berek, chowany.

·         Praca plastyczna- „Kurczątka w trawie”. (instrukcja pod linkiem)

https://www.facebook.com/1452783848385219/posts/2499784837018443/

 

ŚRODA

·         Ćwiczenia gimnastyczne do muzyki.

https://www.youtube.com/watch?v=3ggpEkM8hNk

·         Słuchanie piosenek tematyce wielkanocnej- próby powtórzenia.

·         Słuchanie ciekawostek na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych; oglądanie prezentacji multimedialnej.

PREZENTACJA

https://www.youtube.com/watch?v=feWmihyw5eM

 

Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego. W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem, zapewniało urodzaj w polu i w ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa się kurczątko, które jest symbolem nowego życia.

Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.

Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.

Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata. Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią.

Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.

Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha.

Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela. Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie zapominali o religijnym charakterze świąt. Kiedy gospodynie wypiekały baby drożdżowe, kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą z pieca babę kładziono na poduszki i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem.

Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę. Kiedyś jego wizerunek kojarzono z grzesznikami, którzy odbyli oczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywać dzieci łakociami i prezentami.

·         Słuchanie opowiadania „Gipsowe pisanki”- rozmowa na temat tekstu.

Książka (s. 58–61) dla każdego dziecka.

Dzieci słuchają opowiadania i oglądają ilustracje.

Zbliżały się święta wielkanocne. Rodzina Ady i Olka zwykle spędzała je razem z babcią i dziadkiem. Niestety, tydzień wcześniej dziadek zagapił się na przelatującego bociana i złamał prawą rękę.

– Ojej! Biedny dziadek. Nie będzie mógł malować z nami pisanek – stwierdziła smutno Ada.

– Nie martwcie się, wymyślimy dziadkowi jakieś zajęcie – odpowiedziała babcia, biegnąc po ścierkę, bo dziadek rozlał herbatę. Posługiwanie się lewą ręką nie wychodziło mu najlepiej. Wszyscy zgodzili się, by spędzić Wielkanoc w domu babci i dziadka, a potem wspólnie ustalili plan przygotowań do świąt. Ada i Olek mieli zrobić pisanki. Mama miała czuwać nad całością i robić kilka rzeczy naraz, bo była wspaniałym organizatorem. Tata miał wspomóc mamę w zakupach, sprzątaniu i przygotowaniu potraw. Jego specjalnością były pieczeń, sałatka jarzynowa i sernik. Tata był też specjalistą od mycia okien i robił to szybko i sprawnie, pogwizdując przy tym jak skowronek. Zadaniem babci były dekoracje i przygotowanie świeżych kwiatów. Dziadek… Dziadek miał za zadanie leżeć i odpoczywać, bo „musi się oszczędzać”. Tak stwierdziła babcia. Wszyscy zabrali się do pracy. Dzieci z pomocą mamy ugotowały jajka na dwa sposoby: część w łupinach cebuli, część w wywarze z buraków. Cebulowe jaja miały kolor brązowy, a buraczane – różowy.

– Takie pisanki nazywają się kraszanki – wyjaśniła mama. – Możemy pokolorować je we wzorki cienkim białym pisakiem lub wydrapać na nich wzorki.

– Wtedy będą drapanki – dodała babcia.

– A czy wiecie, jak zabarwić jajka na kolory żółty, zielony lub czarny? – zapytał dziadek.

– Pomalować farbami plakatowymi – odpowiedział Olek.

– A gdybyście nie mieli farb?

– Hm, to nie wiemy…

– Kolor zielony uzyskamy z liści pokrzywy, a czarny z owoców czarnego bzu lub łupin orzecha włoskiego. Aha! Żółty – z suszonych kwiatów jaskrów polnych. Wystarczy dorzucić je do wody i ugotować w niej jajka. Babcia mrugnęła do wnuków i po chwili przyniosła im kwiaty narcyzów. Miała też przygotowaną, samodzielnie wyhodowaną rzeżuchę. Zrobiła z niej piękne dekoracje. Wyglądały jak małe łączki, a na nich siedziały żółte kurczaczki zrobione z papieru. Z ogrodowej szklarni babcia przyniosła pachnące hiacynty w doniczkach i pęki białych tulipanów. Przygotowała też biały obrus. W wazonach stały kosmate bazie, nazywane przez Adę „szarymi kotkami”. Kiedy okna lśniły już czystością, tata zabrał się do pieczenia sernika.

– A czy wiecie, że można upiec sernik z dodatkiem ziemniaków? – zapytał dziadek.

– Coś ty, dziadku! Przecież sernik robi się z sera, masła i jajek – zauważyła Ada.

– A nieprawda! Moja mama piekła pyszny sernik z dodatkiem kilku ugotowanych ziemniaków. Oczywiście twarogu było dwa razy więcej, ale te ziemniaki nadawały sernikowi puszystości. Wszystkie sąsiadki przychodziły do mamy po przepis.

– Oj, to muszę ci taki upiec, kochanie – powiedziała babcia.

– Sam ci upiekę taki sernik, ale bez gipsu – odparł dziadek.

– Sernik z gipsem byłby za twardy – roześmiał się tata. – Ale skoro zachwalasz ten przepis, to zaraz dodam do sernika jednego ziemniaka, bo akurat mam za dużo do sałatki. Tymczasem mama ugotowała smakowity żurek i zrobiła ciasto na piaskową babę wielkanocną. Ada i Olek nie mogli się doczekać, kiedy pójdą poświęcić pokarmy. Z pomocą mamy pięknie przystroili koszyczek, w którym na białej serwetce leżały chleb, jaja, biała kiełbasa, ciasto oraz sól i pieprz. Całość ozdobili zielonymi gałązkami bukszpanu. W pierwszy dzień świąt cała rodzina usiądzie przy świątecznym stole i podzieli się jajkiem, symbolem życia.

– Jutro poszukamy jajek schowanych w ogrodzie – przypomniała sobie Ada. – Zajączek zawsze przynosi dla nas czekoladowe jajka.

– To nie zajączek, tylko mama – odparł Olek, który nie wierzył w opowieści o zajączku przynoszącym prezenty. – To tylko zabawa.

– A czy wiecie, jak bawiono się dawniej na Wielkanoc? – ożywił się dziadek. – Ulubioną zabawą było uderzanie o siebie dwoma jajkami, a zwyciężał ten, którego jajko nie zostało rozbite.

– Ojej! To dopiero była jajecznica! – zachichotała Ada.

– Dawniej chodzono po wsi z kogutem, który był symbolem urodzaju. Później prawdziwe ptaki zastąpiły kogutki gliniane lub drewniane.

– A śmigus-dyngus też był? – zapytał Olek.

– Był, ale nie mówiono dyngus, tylko wykup. Chłopcy chodzili po wsi i w zamian za śpiew domagali się zapłaty, czyli wykupu w postaci pisanek, słodyczy albo pieniędzy.

– Dziadku, jak ty dużo wiesz – zachwycił się Olek.

– Dziadek nam pomaga we wszystkim! – dodała Ada. – A przecież ma złamaną rękę.

– Może w nagrodę namalujemy dziadkowi pisanki na gipsie? – zaproponował Olek. I tak też zrobili. Gips dziadka wyglądał naprawdę świątecznie.

– Kochani – powiedział zadowolony dziadek. – Mam do was wielką prośbę. Sernik się piecze, babka piaskowa rośnie, a jajka są pokolorowane. Usiądźmy w ogrodzie, popatrzmy w niebo i pomyślmy o tym, co jest najważniejsze.

– O czym, dziadku?

– Jak to o czym? O życiu i o miłości – odpowiedział dziadek i podrapał się lewą ręką.

• Rozmowa na temat opowiadania.

− Gdzie rodzina Olka i Ady spędziła Wielkanoc?

− Co się stało dziadkowi? Dlaczego?

− Jakie zadania mieli do wykonania podczas przygotowań do świąt Olek i Ada, rodzice i dziadkowie?

− Czym babcia ozdobiła stół?

− Jakie rady dawał dziadek?

− Czy tata i mama wywiązali się z zadań?

− Co według dziadka jest najważniejsze?

 

·         Podręcznik strony 60, 61- oglądanie ilustracji, głośne czytanie tekstu.

·         Karty pracy cz.3- strony- 72, 73, 74,75.

·         Wyprawka- KARTA K- kolorujemy koszyczek; pisanka i kurka z kurczątkami- malujemy wodą.

·         Spacer w okolicach domu- obserwacja zjawisk przyrody.

·         Dla chętnych- praca plastyczna- KURCZAK Z WYTŁACZANEK NA JAJKA (instrukcja pod linkiem)

https://www.youtube.com/watch?v=bWEjDUczwKQ

 

CZWARTEK

·         Swobodne zabawy taneczne do piosenki – „ZAJĄC”.

https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc

 

·         Słuchanie piosenek tematyce wielkanocnej- próby powtórzenia.

·         Podręcznik strony 58,59- głośne czytanie tekstu; rozmowa na jego temat.

·         Karty pracy „Litery i liczby”- strony 62,63.

·         Karty pracy cz.3- strony- 76,77.

·         Wyprawka KARTA 3- wykonanie koszyczka.

·         Ćwiczenia grafomotoryczne w pisaniu- dodatkowe karty pracy. (karta do druku pod linkiem)

https://www.kolorowe-obrazki.pl/litera-f-kaligrafia/

 

·         Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu wg. Pomysłu rodziców.

·         Dla chętnych- praca plastyczna BARANEK. (instrukcja do wyboru pod linkiem)

https://www.arbuziaki.pl/jak-zrobic-baranka-wielkanocnego-az-24-pomysly/?fbclid=IwAR3ndcr9NZciEKYhyhHybTK5OQ6EfkFxkCIvFVX9ERpEXGUiJkGaRyX0xAw

 

PIĄTEK

·         Swobodne zabawy taneczne do wiosennych i wielkanocnych piosenek.

·         Słuchanie wiersza „Śmigus”- rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów.

Śmigus! Dyngus! Na uciechę

z kubła wodę lej ze śmiechem!

Jak nie kubła, to ze dzbana,

śmigus-dyngus dziś od rana!

Staropolski to obyczaj,

żebyś wiedział i nie krzyczał,

gdy w Wielkanoc, w drugie święto,

będziesz kurtkę miała zmokniętą.

 

Rozmowa na temat wiersza:

-Co to jest śmigus-dyngus?

-Co to znaczy staropolski obyczaj?

            - Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?

 

·         Karty pracy cz.3- strony- 78,79,80.

·         Spacer w okolicach domu- poszukiwanie oznak wiosny.

·         Wyprawka- KARTA 20- wykonanie zajączka.

·         Dla chętnych- dodatkowe karty pracy WIELKANOC.

http://dobrzesiebaw.pl/wilekanocne-karty-pracy-dla-dzieci/?fbclid=IwAR3tlaa8Jt3dJqW74f_lsBRsPbAZ1rcg7kEMIQHUGfbPfuGWuGoq2QRnntg

·         Dla chętnych- praca plastyczna- ZAJĄCZEK (instrukcja pod linkiem)

https://www.youtube.com/watch?v=hMpD3LOk0OM

 

Życzę powodzenia

Dobrej zabawy!

Pozdrawiam

Pani Gosia Łukasik

0.0
Ostatnia modyfikacja: 02 kwi 2020
Powiązane artykuły:



Newsletter



Do wakacji pozostało

0
0
Tygodnie
0
0
Dni
0
0
Godziny
0
0
Minuty
0
0
Sekundy