Drodzy Rodzice
Bardzo dziękuję za ogromne zaangażowanie w realizację wysyłanych przeze mnie partii materiału. Radzicie sobie świetnie. Dziękuję za zdjęcia, filmiki i wszelkie wyrazy sympatii, które do mnie dotarły. W tym tygodniu nadal będziemy realizować tematykę związaną z nową porą roku, której ślady w przyrodzie wasze dzieci na różny sposób już odnalazły. Jeżeli ktoś jeszcze nie zabrał książek z przedszkola jest jeszcze taka możliwość. Codziennie do 14 proszę podjechać i poprosić panią sprzątaczkę o wydanie. Jeżeli komuś łatwiej drukować materiały, to nasz podręcznik jest dostępny w wersji elektronicznej na
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf
PONIEDZIAŁEK
„Wiosenne przebudzenie- pierwszy motyl.”
1. Ćwiczenia gimnastyczne do muzyki.
https://www.youtube.com/watch?v=FP0wgVhUC9w
2. Zabawa plastyczna- bazie z gazet- ćwiczymy paluszki- wydzieramy bazie kotki.
https://ekodziecko.com/wp-content/uploads/2014/02/DSC09147.JPG
3. Karty pracy cz. 3- strony- 56,57.
4. Spacer w pobliżu domu- obserwacja zjawisk przyrody.
5. Praca plastyczna -MOTYL- rozwijane sprawności manualnej.
WYPRAWKA- KARTA 19
6. Ćwiczenia w czytaniu (Elementarz „czytanie sylabowe”).
Dodatkowo można skorzystać z zadań z:
https://szaloneliczby.pl/wskaz-zegar-z-godzina/
Ćwiczymy
zegary
WTOREK
„Wiosna, Wiosenka- powitanie WIOSNY”.
1. Zabawy ruchowe do piosenek o tematyce wiosennej.
https://www.youtube.com/watch?v=eXTBJkvsWsk
https://www.youtube.com/watch?v=oD_4YBKMKFs
https://www.youtube.com/watch?v=BOee0YXaTqs
2. Układanie puzzli przedstawiających wiosenne kwiaty.
WYPRAWKA (puzzle do wypychania)
3. Powtórzenie nazw wiosennych kwiatów- poznanie zasad i przyczyn ochrony roślin.
Prezentacja : https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg
Dlaczego niektóre rośliny są pod ochroną?
Ochrona gatunkowa roślin to prawny sposób zabezpieczenia rzadko występujących gatunków dziko rosnących roślin zagrożonych wyginięciem. Gatunków chronionych nie wolno niszczyć, zrywać, zbierać, sprzedawać, nabywać, przewozić przez granicę państwa, nie można niszczyć ich siedlisk itp. W niemal wszystkich państwach są gatunki roślin podlegających ochronie. W Polsce za początki ochrony gatunkowej uważa się przepisy chroniące cisa, jakie obowiązywały już w średniowieczu.
4. Karty pracy cz.3-strony- 58,59;
5. Układanie zdań przeczących do podanych zdań- zabawa słowna.
Układanie zdań przeczących do podanych zdań twierdzących. N. mówi zdania, a dzieci podają przykłady zdań przeczących. Kilka przykładów zdań przeczących (do podanych) podaje N.
− W sklepie warzywniczym kupimy buty.
− W sklepie warzywniczym nie kupimy butów.
− W piekarni kupimy mleko.
− W piekarni nie kupimy mleka.
− Mama zamówiła w cukierni tort.
− Mama nie zamówiła w cukierni tortu.
− Ala ma w koszyku bułki i chleb.
− Ala nie ma w koszyku bułek i chleba.
6. Zapoznanie lub przypomnienie jak wyglądają banknoty, monety. Rozmowa tematyczna. Zabawa w bank, sklep z użyciem pieniędzy.
Dodatkowe karty pracy-matematyka.
Załącznik 1;
Załącznik 2.
ŚRODA
„Poszukiwanie oznak WIOSNY”.
1. Ćwiczenia gimnastyczne do muzyki.
https://www.youtube.com/watch?v=ymigWt5TOV8
2. Słuchanie opowiadania „Ozimina”- rozmowa na temat tekstu.
Zbliżała się wiosna. Słońce świeciło coraz mocniej, a dni stawały się coraz dłuższe. Olek z Adą przeglądali księgozbiór babci i dziadka. Były tam książki o przyrodzie.
– Dziadku, co to jest ozimina? – zapytał Olek.
– To są rośliny, najczęściej zboża, które wysiewa się jesienią, bo lubią spędzać zimę pod śniegiem. Wtedy najlepiej rosną.
– A ja myślałem, że to są zimne lody! Na przykład ozimina waniliowa, ozimina czekoladowa…
– Cha, cha, cha! Poproszę dwie kulki oziminy rzepakowej – roześmiał się dziadek. – Świetnie to wymyśliłeś. Jednak oziminy nie sprzedaje się w cukierniach ani w lodziarniach. Jeśli chcecie, możemy się zaraz wybrać na spacer i sprawdzić, jakie są oznaki wiosny i co wykiełkowało na polach.
– Ja wolę zostać z babcią – powiedziała Ada. – Poczekam, aż wiosna sama do mnie przyjdzie.
– Mam pomysł – stwierdziła babcia. – Wy idźcie szukać wiosny na polach, a my z Adą sprawdzimy, czy przypadkiem nie ukryła się w naszym ogródku. Olek z dziadkiem wyruszyli na poszukiwanie wiosny. Szli skrajem lasu, a Olek co chwilę przystawał i pytał dziadka o nazwy roślin. Podziwiali białe zawilce i fioletowe przylaszczki. Olek miał trudności z wymówieniem słowa „przylaszczka” i było dużo śmiechu. Dziadek, wielbiciel i znawca ptaków, opowiadał Olkowi o przylatujących na wiosnę ptakach.
– Na pewno przylecą do nas bociany i jaskółki – powiedział Olek. – A jakich ptaków nie wymieniłem?
– Są takie niewielkie szare ptaki z białymi brzegami na ogonku. Na pewno usłyszymy ich przepiękny śpiew nad polami.
– Już mi się przypomniało! To skowronki! – zawołał Olek.
– Brawo! A znasz taki wierszyk?
Dziadek przystanął, wcielił się w aktora na scenie i zaczął recytować:
Szpak się spotkał ze skowronkiem.
– Przyszła wiosna! Leć na łąkę!
Czas na twoje ptasie trele,
z tobą będzie nam weselej.
– Drogi szpaku – rzekł skowronek –
gardło całe mam czerwone,
łykam syrop i pigułki,
niech kukają więc kukułki.
Kuku, kuku – wiosna śpiewa!
Pąki rosną już na drzewach.
Kuku, wiosna!
Wiosna, kuku!
Będzie radość do rozpuku!
Olek pochwalił dziadka za świetną pamięć i ocenił jego wystąpienie na szóstkę.
Słońce grzało coraz mocniej. Za zakrętem polnej drogi Olek zobaczył zielone pole. Ciągnęło się aż po horyzont.
– Dziadku, to wygląda jak zielone morze!
– To jest właśnie ozimina rzepakowa. Rzepak kwitnie na żółto. A tam rosną jęczmień i żyto, widzisz?
– Tak! I te wszystkie rośliny spały pod śniegiem przez całą zimę?
– Tak. A kiedy słońce roztopiło śnieg, od razu napiły się wody.
– Mądre te zboża – podsumował Olek. – Wiedzą, kiedy leżeć, kiedy kwitnąć i kiedy dojrzewać.
– Czasami pogoda płata figle i niszczy całą uprawę, niestety. Nie może być ani zbyt zimno, ani zbyt gorąco, bo rośliny obudzą się za wcześnie.
– Tak jak niedźwiedź – zauważył Olek. – Jeśli obudzi się za wcześnie, to będzie ziewał przez cały czas.
Wracając, nazrywali naręcze wierzbowych bazi, bo Ada uwielbiała je głaskać. Bazie są milutkie jak kotki. W oddali usłyszeli cudny śpiew skowronka. „To już naprawdę wiosna!” – pomyślał Olek. W ogródku spotkali Adę, która zrobiła swój własny malutki klombik.
– Zobacz, to są fioletowe krokusy, a te białe dzwoneczki to przebiśniegi, bo przebiły śnieg, żeby wyrosnąć – wyjaśniła bratu.
– A my widzieliśmy rzepak i słyszeliśmy skowronka. A tu mam dla ciebie bukiet kotków – Olek wręczył siostrze bazie.
– Kizie-mizie! – ucieszyła się dziewczynka, a potem szepnęła bratu na ucho:
– Chodź, pokażę ci robale…
– Robale? Jakie robale?
– Kwitnące. Wyrosły na drzewie.
Podeszli do drzewa, z którego zwisały żółto-zielone rośliny, wyglądające jak włochate gąsienice. Było ich tak dużo, że przypominały setki małych żółtych warkoczyków.
– Robaczywe drzewo. Nie boisz się?
– Nie. Na początku myślałam, że to robaki, ale babcia mi powiedziała, że to jest leszczyna.
A wiesz, co z niej wyrośnie?
– Leszcze, czyli ryby – zażartował Olek.
– Nie wygłupiaj się. Wyrosną z niej orzechy laskowe – pochwaliła się swoją wiedzą Ada.
Tego dnia wszyscy poczuli wiosnę. Powietrze pachniało parującą ziemią, kwiatami i świeżością. Nikt nie miał ochoty oglądać telewizji ani nawet słuchać radia, bo wokoło odbywał się ptasi koncert. Dziadek pogwizdywał wesoło i planował, co nowego posadzi w ogrodzie.
– A co zrobisz, jak wiosna się jutro schowa i znowu będzie zimno? – zapytała Ada.
– Wiosna? Przecież u nas w domu zawsze jest wiosna.
– Jak to?
– Wiosna to
wasza babcia! – powiedział dziadek i dał babci całusa.
PYTANIA DO TEKSTU
− Co to jest ozimina?
− Gdzie poszli Olek z dziadkiem?
− Jakie oznaki wiosny widzieli?
− Co to są bazie-kotki?
− Co robiła Ada?
− Co to są
robale?
3. Książka- strony- 54,55- oglądanie obrazków, opowiadanie o nich, GŁOŚNE CZYTANIE TEKSTU.
4. Słuchanie piosenek o tematyce wiosennej- próby śpiewu. (Piosenki z poprzedniego tygodnia)
5. Karty pracy cz.3-strony- 60, 61.
6. Zabawa „Czy to już wiosna?”.
Dziecko klaszcze słysząc prawdziwe zdanie, tupie jeśli nieprawdziwe.
− Po trawie chodzą bociany.
− W lesie wyrosły prawdziwki i kurki.
− Mocno świeci słońce i dni są coraz dłuższe.
− W ogrodzie zakwitły przebiśniegi i krokusy.
− Dzieci zjeżdżają z górki na nartach.
7. Praca plastyczna- fryzura PANI WIOSNY
Załącznik 3- wykonujemy dowolną techniką fryzurę Pani Wiosny- kwiatki, motylki, kolorowe paski papieru, ptaszki itp.).
CZWARTEK
„Wiosenne powroty- gdzie budować gniazdo?”
1. Zabawy ruchowe do utworu „Cztery pory roku”.
2. Oglądanie prezentacji multimedialnej o ptakach przylatujących do kraju wiosną.
PREZENTACJA
https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw
PLANSZA PTAKI
https://4.bp.blogspot.com/-TumBmIlq108/Vd7cpT1lS5I/AAAAAAAAAdk/O5jNmzzKe8E/s1600/1.jpg
https://mala275.blogspot.com/2015/08/ptaki-ktore-wracaja-wiosna-do-polski.html
3. Słuchanie opowiadania „Gdzie budować gniazdo?”- rozmowa na temat tekstu.
– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.
– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.
– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…
– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.
– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...
– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.
– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie... hm... trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.
Rozmowa na temat opowiadania.
− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?
− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?
− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?
− Co powiedział wróbel na temat gniazd?
− Z czego ptaki robią gniazda?
4. Zapoznanie z literą „j”- małą, dużą, drukowaną i pisaną. Ćwiczenia fonemowe. Ćwiczenia grafomotoryczne. Karty pracy „Litery i liczby”- strony- 52-55.
5. Karty pracy cz.3- strona- 62.
PIĄTEK
„Zadania o ptakach.”
1. Ćwiczenia gimnastyczne do muzyki.
2. Słuchanie i próba śpiewu piosenek o ptakach.
PIOSENKI
https://www.youtube.com/watch?v=DhQ0_MgBaX8
https://www.youtube.com/watch?v=9UjJ6Pd4ybM
3. Karty pracy cz. 3- strony- 63, 64.
4. Karty pracy „Litery i liczby”- strony- 56,57.
5. Ćwiczenia matematyczne z klockami- rozwiązywanie zadań tekstowych.
- Na drzewie siedziało 7 wróbli. (Dzieci układają przed sobą 7 klocków). Potem przyleciały jeszcze 3 wróble. (Dzieci dokładają jeszcze trzy klocki). Ile wróbli siedzi teraz na drzewie?
- Na drzewie było 8 gołębi. (Dzieci układają przed sobą 8 klocków). Przejeżdżający samochód wystraszył je i wszystkie odleciały. (Odsuwają 8 klocków). Ile gołębi pozostało na drzewie?
6. Praca plastyczna- BOCIAN. (linki z pomysłami poniżej)
https://dzieciakiwdomu.pl/wp-content/uploads/2015/...
https://images.dlaprzedszkoli.eu/zlobeklisiagora/p...
https://pracaplastyczna.pl/images/zwierzeta/bocian-waciki.jpg
7. Spacer w pobliżu domu- nasłuchiwanie odgłosu ptaków, szukanie gniazd.
8. Dodatkowa karta pracy- załącznik 4.
Polecam również strony:
Dziękuję za współpracę.
Życzę powodzenia.
Pozdrawiam
Małgorzata
Łukasik
Rozkład materiału w załączniku.
Karty pracy do wydruku w ZAŁĄCZ.1,2,3,4. (u samej góry)